..και ο θεατής παύει να είναι "αμέτοχος αποδέκτης"
Η αμφίδρομη τηλεόραση αναπτύσσει επικοινωνία με το χρήστη, αφού ...ανταποκρίνεται στις εντολές του. Η τηλεόραση πλέον δεν είναι απλά ένα κουτί από το απορρέουν ακατάπαυστα εικόνες, αλλά πλέον αποκτά ένα είδους ευφυΐας, αλληλεπιδρώντας με το θεατή.
Γράφει ο/η Αργύρης Νομικός
Παιδί της ψηφιακής τεχνολογίας, η αμφίδρομη τηλεόραση, δίνει ισχύ στον θεατή και τον καθιστά, εν μέρη, υπεύθυνο του περιεχομένου που δέχεται και όχι ένα "αμέτοχο αποδέκτη". Η Interactive TV έχει πολλές μορφές και πιθανότατα, χωρίς να το γνωρίζεται, θα την έχετε ήδη χρησιμοποιήσει.
Pay Per View (PPV)
Ο όρος Pay Per View, χρησιμοποιείται κατά συρροή στην ψηφιακή τηλεόραση και όπως φαίνεται από το όνομα του, σημαίνει πληρωμή ανά τηλεθέαση. Υπηρεσίες PPV συναντάμε, πέρα από τις ψηφιακές υπηρεσίες στο σπίτι μας, πολύ συχνά σε ξενοδοχεία. Ο συνδρομητής αφού επιλέξει την ταινία ή γενικότερα το πρόγραμμα που επιθυμεί να παρακολουθήσει, χρεώνεται το κατάλληλο αντίτιμο. Αυτό επιτυγχάνεται είτε εισάγοντας τον αριθμό της πιστωτικής κάρτας, όποτε η παρακολούθηση χρεώνεται σε αυτή, είτε έχει προμηθευτεί από την εταιρία μία κατάλληλη έξυπνη κάρτα, που την εισάγει σε ειδικά διαμορφωμένη θύρα του δορυφορικού δέκτη.
Το Video on Demand ή video κατά παραγγελία, αποτελεί σήμερα τον διακαή πόθο, όλων των φίλων της δορυφορικής TV. Την υπηρεσία αυτή, όπως και το PPV, τη συναντάμε επίσης πολύ συχνά σε ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις. Η υπηρεσία επιτρέπει στον τηλεθεατή να επιλέξει την ταινία, που θα παρακολουθήσει, ακριβώς την στιγμή που την επιθυμεί. Μέσω του τηλεχειριστηρίου παραγγέλνει την ταινία, επιβαρύνοντας φυσικά το λογαριασμό συνδρομής. Η υπηρεσία αυτή δεν παρέχεται, αφού για να επιτευχθεί θα έπρεπε ο κάθε συνδρομητής να δεσμεύει και από ένα αναμεταδότη. Αντ’ αυτής χρησιμοποιείται μια παραπλήσια υπηρεσία, το Near Video on Demand (NVOD). Με την υπηρεσία αυτή οι παροχείς προβάλλουν σε επανάληψη την ίδια ταινία κατά την διάρκεια της ημέρας, ώστε να έρθουν όσο πλησιέστερα γίνεται στις απαιτήσεις του τηλεθεατή.
H υπηρεσία αυτή παρέχει στον τηλεθεατή τη δυνατότητα παρακολούθησης, από διαφορετικές γωνίες τηλεθέασης, απλά με το πάτημα ενός πλήκτρου, από το τηλεχειριστήριο. Βέβαια, για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο αφενός ο σκηνοθέτης πρέπει να έχει τραβήξει και τα ανάλογα πλάνα, αφετέρου πρέπει αυτά να μεταδίδονται από κάποιο άλλο κανάλι. Όταν υπάρχει τέτοια δυνατότητα, εμφανίζεται κάποιο ενδεικτικό σημάδι στην πάνω γωνία της οθόνης. Όταν ο τηλεθεατής επιλέξει διαφορετική γωνία, τότε αυτόματα συντονίζεται σε κάποιο άλλο κανάλι. Η υπηρεσία αυτή χρησιμοποιείται κατά κόρον στις αθλητικές και κυρίως στις ποδοσφαιρικές μεταδόσεις. Ο τηλεθεατής μπορεί να δει την ίδια φάση σε επανάληψη, όσες φορές επιθυμεί, αλλά και σε αργή κίνηση. Παράλληλα, μπορεί να κάνει ζουμ στους σταρ του αγώνα, εφόσον βέβαια έχει διατεθεί μια κάμερα που τους παρακολουθεί από κοντά.
Τη μορφή αυτή του iTV, πιθανό να την έχετε ήδη απολαύσει, είτε μέσω ενός δορυφορικού, είτε μέσω ενός επίγειου ψηφιακού δέκτη. Ο ηλεκτρονικός οδηγός προγραμμάτων είναι ένα Software που είναι εγκαταστημένο στους διάφορους ψηφιακούς δέκτες. Ανάλογα με τον δέκτη, αλλά και τον παροχέα ο EPG είναι σε θέση να αποδώσει πληροφορίες τόσο για το τρέχον πρόγραμμα του καναλιού, όσο και για αυτά που θα επακολουθήσουν. Μέχρι στιγμής το βάθος χρόνου που υποστηρίζεται από τους παροχείς φθάνει στην μία εβδομάδα. Παράλληλα, εκείνοι που διαθέτουν set top box της συνδρομητικής πλατφόρμας (π.χ. Nova), μπορούν να έχουν πρόσβαση σε βάθος χρόνου ενός μήνα, για το περιεχόμενο των εκπομπών.
Ο Sky Digital, σε συνδυασμό με το λειτουργικό Open TV, είναι οι πρώτοι στην Ευρώπη που χρησιμοποίησαν αυτή την υπηρεσία. Η χρήση του e-mail είναι παρόμοια με τη χρήση του Outlook της Microsoft και επιτυγχάνεται με απλά πλήκτρα όπως Read, Write, reply. Βέβαια για να είναι σε θέση ο χρήστης να γράψει μηνύματα, πρέπει να προμηθευτεί το ανάλογο πληκτρολόγιο ή να του επιτρέπει κάτι τέτοιο το τηλεχειριστήριο.
Οι τηλεαγορές μαζί με τις διαφημίσεις αποτελούν τις κύριες πηγές εσόδων για κάθε interactive πλατφόρμα. Οι σελίδες των τηλεαγορών προβάλλονται σε μορφή ανάλογη με αυτή του Teletext, μόνο που είναι εμπλουτισμένες με γραφικά. Το κάθε κατάστημα διαθέτει τη δικιά του σελίδα, από όπου υπάρχουν τα κατάλληλα links που οδηγούν τον τηλεθεατή στο προϊόν που επιθυμεί. Για το κάθε προϊόν υπάρχει φωτογραφία και περιγραφή των χαρακτηριστικών του. Η διαδικασία αγοράς είναι παρόμοια με αυτή του internet, αφού ο τηλεθεατής για κάθε αγορά χρεώνει την πιστωτική του κάρτα.
O Sky Digital διαθέτει μια τεράστια γκάμα καταστημάτων, τα οποία ο τηλεθεατής μπορεί να επισκεφτεί, όπως μεγάλα εμπορικά κέντρα, και να αναζητήσει όλων των ειδών τα αγαθά. Το πιο συχνά επισκεπτόμενο site του Sky είναι το πολυκατάστημα Woolworth του Λονδίνου.
H υπηρεσία αυτή χρησιμοποιείται από τον Sky και παρέχει ενημέρωση για τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν ή αναμένεται να επικρατήσουν τις επόμενες μέρες σε οποιαδήποτε περιοχή της Αγγλίας, με αναλυτικούς μετεωρολογικούς χάρτες. Τα δελτία αφορούν είτε ολόκληρη τη χώρα, είτε τοπικές περιοχές αυτής. Επίσης, προβάλλονται συνοπτικά δελτία καιρού για τις περισσότερες πόλεις της Ευρώπης.
Τραπεζικές συναλλαγές (T-Banking)
Οι υπηρεσίες που παρέχονται εξαρτώνται από το είδος της συμφωνίας της τράπεζας με τον δορυφορικό παροχέα. O Sky παρέχει πλήρεις υπηρεσίες τραπεζικών συναλλαγών, όπως πληρωμή λογαριασμών, πληρωμή χρεών, ενημέρωση υπολοίπου κτλ. Οι υπηρεσίες αυτές προσφέρονται με απλή εισαγωγή του αριθμού της πιστωτικής κάρτας.
Στον τομέα αυτό ο Sky αποτελεί τον καθρέφτη για τις υπόλοιπες interactive πλατφόρμες. Επιλεκτικά αναφέρουμε ότι διαθέτει πλήρες οδηγό για όλα τα φιλμ που παίζονται στους βρετανικούς κινηματογράφους, καθώς και προεπισκόπηση των ταινιών. Οι συνδρομητές αφού επιλέξουν ταινία και κινηματογραφική αίθουσα, έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε κρατήσεις θέσεων, μόνο με το απλό πάτημα ενός πλήκτρου από το τηλεχειριστήριο του δέκτη. Κρατήσεις θέσεων μπορούν να γίνουν και για θεατρικά έργα, αθλητικά γεγονότα, συναυλίες κ.ά.
Οι μουσικές σελίδες του Sky συνοδεύονται με μουσική υπόκρουση των Soundtracks της εβδομάδος, ενώ τα διάφορα Links παραπέμπουν τον χρήστη σε διάφορα άλμπουμ ή και σε συνεντεύξεις διαφόρων κινηματογραφικών ή ακόμα και μουσικών αστέρων.
Οι σελίδες του Sky παρέχουν έναν πλήρη οδηγό των διάφορων ταξιδιών που προσφέρουν οι τουριστικές εταιρίες, καθώς και των αεροπορικών δρομολογίων των διάφορων εταιριών. Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μάθουν πολλές πολιτιστικές και ιστορικές λεπτομέρειες του τόπου προορισμού τους, καθώς και τις καιρικές συνθήκες ή τον μέσο όρο της θερμοκρασίας που επικρατεί στη συγκεκριμένη περιοχή, την εποχή που πρόκειται να την επισκεφτούν.
Πληροφορίες
Οι σελίδες αυτές θυμίζουν αρκετά το γνωστό από την κλασική αναλογική τηλεόραση τηλεκείμενο (Teletext). Έτσι, υπάρχουν πληροφορίες όλων των ειδών, από οικονομικά και χρηματιστηριακά νέα, μέχρι αθλητικά, καθημερινά ωροσκόπια, καθώς και η ειδησεογραφία της η μέρας. Σελίδες με πληροφορίες παρουσιάζονται και από το μπουκέτο της Nova.
YouTube και Internet
Παρότι το άρθρο εστιάζεται στην τηλεόραση, δεν μπορούμε στις μέρες μας, μιλώντας για iTV, να μην αναφερθούμε στο διαδίκτυο. Μάλιστα, με πολλές σύγχρονες τηλεοράσεις να διαθέτουν δυνατότητα να συνδέονται μέσω Ethernet στο Internet, η iTV του διαδικτύου έρχεται όλο και πιο κοντά στο ...σαλόνι! Το Internet μέσω υπηρεσίες τύπου YouTube διαθέτει τεράστιο όγκο interactive multimedia, με τη δυναμική της εμφάνιση, πλέον, να κάνει και τη τεχνολογία Web TV.
Δημοσίευση σχολίου